آشنایی با نارسایی مزمن وریدی (CVI) | بهترین متخصص واریس اصفهان

بررسی نارسایی مزمن وریدی (CVI)

نارسایی مزمن وریدی (CVI) زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های پای شما آسیب ببینند و نتوانند آنطور که باید کار کنند. به طور معمول، دریچه‌های موجود در رگ‌های پا باعث می‌شوند که خون به سمت قلب شما برگردد. اما CVI به این دریچه ها آسیب می رساند و باعث تجمع خون در پاهای شما می شود. این باعث افزایش فشار در وریدهای پای شما می شود و باعث ایجاد علائمی مانند تورم و زخم می شود. در این مطلب از سایت دکتر مهرداد طاهریون متخصص واریس اصفهان نارسایی مزمن وریدی (CVI) را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نارسایی مزمن وریدی چیست؟

نارسایی مزمن وریدی (CVI) نوعی بیماری وریدی است که زمانی اتفاق می‌افتد که سیاهرگ‌های پاهای شما آسیب ببینند. در نتیجه، این سیاهرگ‌ها نمی‌توانند جریان خون را آنطور که باید مدیریت کنند، و بازگشت خون در پاها به قلب سخت‌تر است. CVI باعث تجمع خون در رگ‌های پای شما می‌شود که منجر به فشار بالا در آن سیاهرگ‌ها می‌شود.

CVI ممکن است به دلیل آسیب در هر یک از وریدهای پای شما رخ دهد. این موارد شامل شما می شود:

  • سیاهرگ‌های عمیق، که سیاهرگ‌های بزرگی در عمق بدن شما هستند که از عضله شما عبور می‌کنند.
  • وریدهای سطحی که نزدیک به سطح پوست شما هستند.
  • رگ های سوراخ کننده که رگ های عمیق و سطحی شما را به هم متصل می کنند.
  • CVI ممکن است در ابتدا علائم خفیفی ایجاد کند. اما با گذشت زمان، این وضعیت ممکن است با کیفیت زندگی شما تداخل داشته باشد و منجر به عوارض جدی شود.

روش های مختلف درمان ورید | بهترین متخصص واریس اصفهان

نارسایی مزمن وریدی در مقابل سندرم پس از ترومبوتیک

هر دو اصطلاح به همان مشکل وریدهای پا آسیب دیده اشاره دارد. سندرم پس از ترومبوتیک نارسایی مزمن وریدی ناشی از ترومبوز ورید عمقی (DVT) است. DVT یک لخته خون در یک سیاهرگ عمیق در پای شما است. “پس از ترومبوز” به معنای پس از لخته شدن خون است (که به آن “ترومبوس” نیز می گویند. پس از از بین رفتن لخته خون، می تواند بافت زخمی باقی بگذارد که به رگ شما آسیب می رساند. حدود 20 تا 50 درصد از افرادی که DVT داشته اند، معمولا در عرض یک تا دو سال به سندرم پس از ترومبوتیک مبتلا می شوند.

نارسایی مزمن وریدی چقدر شایع است؟

بیماری وریدی به طور کلی بسیار شایع است. به عنوان مثال، رگ های واریسی حدود 1 نفر از هر 3 بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهد. هر سال از هر 50 بزرگسال مبتلا به واریس، 1 نفر به نارسایی مزمن وریدی مبتلا می شود. نارسایی مزمن وریدی معمولاً افراد بالای 50 سال را تحت تأثیر قرار می دهد. هر چه سن بالاتر می رود این خطر افزایش می یابد. به طور کلی، نارسایی مزمن وریدی حدود 1 نفر از هر 20 بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهد.

صفحه اینستاگرام دکتر مهرداد طاهریون متخصص واریس اصفهان

چگونه نارسایی وریدی مزمن بر بدن من تأثیر می گذارد؟

نارسایی مزمن وریدی باعث کاهش جریان خون از پاهای شما به سمت قلب می شود. بدون درمان، CVI فشار وریدهای پای شما را به قدری بالا می برد که ریزترین رگ های خونی (مویرگ ها) شما می ترکد. هنگامی که این اتفاق می افتد، پوست آن ناحیه رنگ قرمز مایل به قهوه ای به خود می گیرد و در صورت ضربه یا خراشیدگی به راحتی باز می شود.

این مویرگ ها می توانند باعث ایجاد موارد زیر شوند:

  • التهاب بافت در آن ناحیه.
  • آسیب بافتی
  • زخم های استاز وریدی. اینها زخم های باز روی سطح پوست شما هستند.

زخم های استاز وریدی به راحتی بهبود نمی یابند و می توانند عفونی شوند. عفونت می تواند به بافت مجاور سرایت کند. این بیماری به عنوان سلولیت شناخته می شود که در صورت عدم درمان فوری خطرناک است.

 


مطالعه بیشتر :

روش های مختلف درمان ورید

علائم و خطرات واریکوسل

برداشتن و بستن ورید واریسی