درمان های غیرجراحی بیماری وریدی | بهترین متخصص واریس اصفهان

بررسی درمان های غیرجراحی بیماری وریدی

بیماری وریدی گروهی از شرایط است که در جریان خون مناسب اختلال ایجاد می کند. اگر بیماری وریدی دارید، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است درمان را برای جلوگیری از عوارض جدی بالقوه توصیه کند. درمان ها از داروها تا روش های کم تهاجمی و جراحی را شامل می شود. در این مطلب از سایت دکتر مهرداد طاهریون متخصص واریس اصفهان درمان های غیرجراحی بیماری وریدی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

درمان بیماری وریدی چیست؟

رگ‌های شما رگ‌های خونی هستند که مسیرهای یک طرفه برای جریان خون در بدن شما به سمت قلب شما هستند. وریدهای سالم دارای دریچه‌ها یا فلپ‌هایی هستند که باز و بسته می‌شوند تا خون در جهت صحیح جریان یابد. اما اگر نوعی بیماری وریدی به نام نارسایی وریدی دارید، این دریچه‌ها معمولاً به درستی کار نمی‌کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، خون ممکن است در رگ های خاصی جمع شود یا به سمت عقب جریان یابد. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی همچنین ممکن است به بیماری وریدی به عنوان بیماری وریدی محیطی (PVD) اشاره کنند.

درمان بیماری وریدی جریان خون مناسب را بازیابی می کند و خطر عوارض را کاهش می دهد. این درمان ها شامل داروها، روش های مبتنی بر کاتتر و جراحی است. ارائه دهنده برنامه درمانی شما را بر اساس نوع بیماری وریدی شما ایجاد می کند.

انواع شایع بیماری وریدی عبارتند از:

  • لخته شدن خون.
  • نارسایی مزمن وریدی (CVI).
  • ترومبوز ورید عمقی (DVT).
  • آمبولی ریه.
  • ترومبوفلبیت سطحی
  • وریدهای واریسی و عنکبوتی.

چه کسی درمان بیماری وریدی را انجام می دهد؟

بسته به درمانی که نیاز دارید، ارائه دهنده شما ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

پزشک متخصص عروق:

این ارائه دهندگان در تشخیص و درمان بیماری های وریدی تخصص دارند. آنها ممکن است روش های کم تهاجمی را انجام دهند یا دارو تجویز کنند.

جراح عروق:

این ارائه دهندگان در تشخیص و درمان بیماری های وریدی تخصص دارند. آنها همچنین ممکن است جراحی ها و روش های کم تهاجمی را برای درمان این شرایط انجام دهند.

برداشتن و بستن ورید واریسی | بهترین متخصص واریس اصفهان

درمان های غیرجراحی بیماری وریدی

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است از درمان های غیرجراحی به تنهایی یا در ترکیب با سایر روش ها یا جراحی استفاده کنند. این شامل:

ضد انعقاد:

این داروهای رقیق کننده خون می توانند بسیاری از انواع بیماری های وریدی از جمله DVT و لخته های خون را درمان کنند.

جوراب‌های فشرده:

این جوراب‌ها فشار ملایمی روی پاهای شما ایجاد می‌کنند تا از تجمع خون در رگ‌های شما جلوگیری کنند. جوراب های فشاری ممکن است برای مدیریت DVT، رگ های واریسی و رگ های عنکبوتی مفید باشند.

تغییرات سبک زندگی:

ممکن است پزشک شما ورزش منظم مانند پیاده روی، بالا بردن پاها یا کاهش وزن را برای کمک به درمان انواع خاصی از بیماری های وریدی توصیه کند.

اسکلروتراپی:

این یک روش درمانی خاص برای وریدهای واریسی است. ارائه دهنده شما یک محلول نمک غلیظ را مستقیماً به ورید واریسی تزریق می کند. این محلول باعث فروپاشی رگ می شود، بنابراین دیگر نمی توانید آن را ببینید یا احساس کنید.

درمان بیماری وریدهای محیطی مبتنی بر کاتتر

با درمان های مبتنی بر کاتتر، ارائه دهنده شما از یک کاتتر (لوله نازک) برای ارائه درمان استفاده می کند. در درمان‌های مبتنی بر کاتتر از برش‌های کوچک استفاده می‌شود، بنابراین شما معمولاً زمان بهبودی کوتاهی دارید و خطر عوارض کمی دارید. این رویه ها عبارتند از:

آنژیوپلاستی:

ارائه دهنده شما یک کاتتر را در رگ شما وارد می کند و یک بالون کوچک را در نوک آن باد می کند. این بالون ورید را باز می کند و جریان خون را افزایش می دهد. ارائه دهنده شما همچنین ممکن است یک استنت (لوله) در رگ قرار دهد تا ورید را باز نگه دارد.

صفحه اینستاگرام دکتر مهرداد طاهریون متخصص واریس اصفهان

درمان ترومبولیتیک تحت هدایت کاتتر:

ارائه دهنده شما از یک کاتتر برای تحویل ترومبولیتیک ها (داروهای حل کننده لخته خون) به طور مستقیم به لخته خون استفاده می کند. دارو در عرض چند ساعت یا چند روز لخته را حل می کند.

فرسایش حرارتی درون وریدی:

ارائه‌دهنده شما از لیزر یا انرژی گرمایی برای بستن ورید معیوب استفاده می‌کند. ورید فرو می ریزد و رگ های سالم جریان خون را به عهده می گیرند. به این روش لیزر درمانی نیز می گویند.

فیلتر ورید اجوف:

این فیلتر کوچک به شکل چتر وارد ورید اجوف شما می شود که سیاهرگ بزرگی در تنه شماست. این فیلتر لخته های خون را قبل از اینکه به ریه ها یا قلب شما منتقل شود، می گیرد. فیلتر ورید اجوف شما بسته به نیاز شما ممکن است دائمی یا موقت باشد.

 


مطالعه بیشتر 

آشنایی با نارسایی مزمن وریدی (CVI)

علائم و درمان سندرم Budd-Chiari

علل و علائم آمبولی ریه