علل و علائم آمبولی ریه | بهترین متخصص واریس اصفهان

بررسی علل و علائم آمبولی ریه

آمبولی ریه (PE) یک لخته خون از پای شما است که به ریه شما می رود و در آنجا باقی می ماند. این باعث بروز مشکلاتی در جریان خون و سطح اکسیژن در ریه های شما می شود. داروها می توانند به اکثر افراد مبتلا به آمبولی ریه کمک کنند، اما شما نیاز به تشخیص و درمان فوری دارید. چند ماه بعد باید دارو مصرف کنید. در این مطلب از سایت دکتر مهرداد طاهریون متخصص واریس اصفهان علل و علائم آمبولی ریه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آمبولی ریه چیست؟

آمبولی ریه (PE) یک لخته خون در رگ های خونی ریه شما است. این زمانی اتفاق می افتد که لخته در قسمت دیگری از بدن شما (اغلب پا یا بازوی شما) از طریق سیاهرگ ها به سمت ریه شما حرکت کند. پلی اتیلن جریان خون به ریه های شما را محدود می کند، سطح اکسیژن را در ریه های شما کاهش می دهد و فشار خون را در شریان های ریوی شما افزایش می دهد.

بدون درمان سریع، آمبولی ریه می تواند باعث آسیب قلب یا ریه و حتی مرگ شود.

آمبولی ریه چقدر جدی است؟

با تشخیص و درمان مناسب، PE به ندرت کشنده است. با این حال، PE درمان نشده می تواند جدی باشد و منجر به سایر عوارض پزشکی از جمله مرگ شود. حدود 33 درصد از افراد مبتلا به آمبولی ریه قبل از تشخیص و درمان می میرند.

آمبولی ریه می تواند:

• باعث آسیب به ریه های شما شود.
  • باعث فشار بر روی قلب شما می شود و باعث نارسایی قلبی می شود.
  • بسته به اندازه لخته، تهدید کننده زندگی باشد.

آمبولی ریه چقدر شایع است؟

آمبولی ریه یکی از شایع ترین بیماری های قلبی و عروقی در جهان است. پس از حمله قلبی و سکته در رتبه سوم قرار دارد. در ایالات متحده، حدود 350000 نفر در سال PE دریافت می کنند.

علائم هشدار آمبولی ریه چیست؟

اولین علائم آمبولی ریه معمولاً تنگی نفس و درد قفسه سینه است که اگر به خودتان فشار بیاورید یا نفس عمیق بکشید بدتر می شود. ممکن است مخاط خونی را سرفه کنید. اگر این علائم را دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید. آمبولی ریه جدی است اما بسیار قابل درمان است. درمان سریع احتمال مرگ را تا حد زیادی کاهش می دهد.

علائم آمبولی ریه چیست؟

علائم آمبولی ریه بسته به شدت لخته متفاوت است. اگرچه اکثر افراد مبتلا به آمبولی ریه علائمی را تجربه می کنند، اما برخی این علائم را ندارند.

علائم آمبولی ریه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تنگی نفس ناگهانی – چه فعال بوده باشید و چه در حال استراحت.
  • درد شدید غیر قابل توضیح در قفسه سینه، بازو، شانه، گردن یا فک. درد همچنین ممکن است شبیه علائم حمله قلبی باشد.
  • سرفه با یا بدون مخاط خونی.
  • پوست رنگ پریده، مرطوب یا مایل به آبی.
  • ضربان قلب سریع (نبض).
  • تعرق مفرط.
  • در برخی موارد، احساس اضطراب، سبکی سر، غش کردن یا غش کردن.
  • خس خس سینه.
  • در صورت مشاهده هر گونه علائم آمبولی ریه، فورا به پزشک مراجعه کنید.

از آنجا که ممکن است لخته خون داشته باشید و هیچ علامتی نداشته باشید، عوامل خطر خود را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید.

علل و علائم آمبولی ریه | بهترین متخصص واریس اصفهان

علت آمبولی ریه چیست؟

علل آمبولی ریه عبارتند از:

• جمع شدن یا تجمع خون در قسمت خاصی از بدن شما (معمولاً یک دست یا پا). خون معمولاً پس از دوره‌های طولانی عدم تحرک، مانند پس از جراحی یا استراحت در رختخواب، جمع می‌شود.
  • آسیب به ورید، مانند شکستگی یا جراحی (به ویژه در لگن، لگن، زانو یا ساق پا).
  • وضعیت پزشکی دیگر، مانند بیماری قلبی عروقی (از جمله نارسایی احتقانی قلب، فیبریلاسیون دهلیزی، حمله قلبی یا سکته مغزی).
  • افزایش یا کاهش فاکتورهای لخته شدن خون شما. افزایش فاکتورهای انعقادی ممکن است در برخی از انواع سرطان یا در برخی از افرادی که هورمون درمانی جایگزین یا قرص های ضد بارداری مصرف می کنند، رخ دهد. عوامل انعقادی غیرطبیعی یا کم نیز ممکن است در نتیجه اختلالات لخته شدن خون رخ دهند.

چه کسانی در معرض خطر آمبولی ریه هستند؟

افرادی که در معرض خطر ابتلا به PE هستند عبارتند از:

• لخته خون در پای آنها یا ترومبوز ورید عمقی (DVT) وجود دارد.
  • در حین سفر با وسیله نقلیه موتوری، قطار یا هواپیما برای مدت طولانی غیرفعال هستند (مانند ماشین سواری طولانی مدت).
  • اخیراً دچار تروما یا آسیب به ورید شده اید، احتمالاً پس از یک جراحی اخیر، شکستگی یا ناشی از واریس.
  • آیا از قرص های ضد بارداری (قرص های ضد بارداری خوراکی) یا درمان جایگزینی هورمون استفاده می کنید.
  • در حال حاضر سیگار می کشد.
  • سابقه نارسایی قلبی یا سکته داشته باشید.
  • دارای اضافه وزن (شاخص توده بدنی یا BMI بیشتر از 25) / چاقی (BMI بیشتر از 30).
  • باردار هستید یا در شش هفته قبل زایمان کرده اید.
  • کاتتر ورید مرکزی را از طریق بازو یا پای خود دریافت کردند.

اگر هر یک از این عوامل خطر را دارید و لخته خون داشته اید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا بتواند اقداماتی را برای کاهش خطر شما انجام دهد.

صفحه اینستاگرام دکتر مهرداد طاهریون متخصص واریس اصفهان

چگونه می توانم از آمبولی ریه جلوگیری کنم؟

راه های پیشگیری از آمبولی ریه عبارتند از:

• به طور منظم تمرین کن. اگر نمی توانید راه بروید، هر ساعت چند دقیقه دست ها، پاها و پاهای خود را حرکت دهید. اگر می دانید که باید برای مدت طولانی بنشینید یا بایستید، جوراب های فشاری بپوشید تا جریان خون را تقویت کنید.
  • مایعات زیاد بنوشید، اما الکل و کافئین را محدود کنید.
  • از محصولات تنباکو استفاده نکنید
  • از روی هم زدن پاها خودداری کنید.
  • لباس های تنگ نپوشید
  • اگر اضافه وزن دارید وزن کم کنید.
  • دو بار در روز پاهای خود را به مدت 30 دقیقه بالا بیاورید.

با ارائه دهنده خود در مورد کاهش عوامل خطر خود صحبت کنید، به خصوص اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان لخته خون داشته اید.
ارائه دهنده شما همچنین ممکن است یک روش مداخله ای را توصیه کند که در آن یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی فیلتری را در بزرگترین رگ بدن شما قرار می دهد. یک فیلتر ورید اجوف لخته ها را قبل از ورود به ریه ها به دام می اندازد.

برداشتن و بستن ورید واریسی

آشنایی با نارسایی مزمن وریدی (CVI)

علائم و درمان سندرم Budd-Chiari