علل و علائم واریس در بارداری | بهترین متخصص واریس اصفهان

بررسی علل و علائم واریس در بارداری

بیش از 40 درصد از زنان باردار در دوران بارداری خود نوعی مشکل با واریس پا و یا فرج را تجربه می کنند. علاوه بر آن، رگ‌های نخی، رگ‌های عنکبوتی یا رگ‌های شکسته اغلب در پاها ایجاد می‌شوند، بنابراین یک مشکل بسیار رایج است. در این مطلب از سایت دکتر مهرداد طاهریون متخصص واریس اصفهان علل و علائم واریس در بارداری را مورد بررسی قرار می دهیم.

ظهور واریس در بارداری

رگ های واریسی که در دوران بارداری ظاهر می شوند می توانند در مکان های شرم آور ایجاد شوند. آنها می توانند نه تنها روی پاها بلکه در فرج / لب و واژن نیز ظاهر شوند. این وریدهای واریسی به طور کلی در سه ماهه سوم بارداری (13 هفته گذشته) بدتر می شوند. در طول این مدت، رگ‌های واریسی بزرگ و رگ‌های عنکبوتی – به رنگ بنفش – و رگ‌های نخی می‌توانند در نواحی پا ایجاد شوند. مشخص شده است که هر چه تعداد بارداری یک زن بیشتر باشد، احتمال بروز رگ های واریسی بیشتر می شود. به همین دلیل است که ظاهر رگ‌های واریسی در بارداری سوم در مقایسه با بارداری اول که ممکن است اصلاً قابل مشاهده نبوده باشند، بیشتر قابل مشاهده است.

علائم

این رگ‌ها جدا از ناخوشایند بودن، می‌توانند بسیار دردناک و حساس باشند و پاها ممکن است در اواخر روز احساس سنگینی خاصی داشته باشند. گاهی اوقات وریدهای واریسی ممکن است سفت، قرمز و حساس شده و لخته خون ایجاد شود. این به عنوان ترومبوفلبیت شناخته می شود. اگر این علائم را در دوران بارداری تجربه کردید، باید به دنبال مشاوره فوری پزشکی باشید.

علل

هورمون های جنسی زنانه عامل اصلی واریس در دوران بارداری هستند. در حالی که یک زن باردار است. بدن دچار تغییرات زیادی می شود. سطح هورمون ها تغییر می کند و این می تواند منجر به تغییراتی در بدن از جمله افزایش میزان پروژسترون شود. افزایش پروژسترون می تواند باعث شل شدن رگ های خونی شود که می تواند منجر به تورم رگ ها شود. علاوه بر این، هورمون های جنسی زنانه می توانند به طور مستقیم باعث ایجاد رگ های عنکبوتی، رگ های نخی و رگ های شکسته شوند.

روش های جلوگیری از بروز واریس در بارداری | بهترین متخصص واریس اصفهان

اگر سابقه واریس در خانواده دارید، احتمال ابتلا به آن نیز بیشتر است. وریدهای واریسی نیز با هر بارداری بدتر می‌شوند. بنابراین اگر بیمار در اولین بارداری خود آن‌ها را تجربه کند، به احتمال زیاد در حاملگی‌های بعدی قدرت بیشتری را تجربه خواهد کرد. افزایش خون در بدن در دوران بارداری بار اضافی بر روی رگ ها وارد می کند. همانطور که رحم رشد می کند، روی وریدهای اصلی در ناحیه لگن نیز فشار ایجاد می کند. این فشار به نوبه خود فشار بیشتری را به سیاهرگ بزرگ سمت راست بدن به نام ورید اجوف تحتانی اضافه می کند. همه اینها می تواند روی رگ های پا فشار بیاورد و ممکن است منجر به واریس شود.

صفحه اینستاگرام دکتر مهرداد طاهریون متخصص واریس اصفهان

مراقبت از پاها و واریس در دوران بارداری

همه ما شنیده‌ایم که افرادی به زنان باردار می‌گویند پاهای خود را بالا بیاورند، اما ممکن است متوجه نشوند که در واقع توصیه‌های خوبی برای واریس دارند، زیرا بالا بردن پاها در حالی که باردار فشار روی رگ‌ها را کاهش می‌دهد. زنان باید سعی کنند با وزن مناسب وارد دوران بارداری خود شوند و همچنین رژیم غذایی سالمی را در طول دوره بارداری رعایت کنند. پوشیدن جوراب شلواری یا جوراب ساق بلند کلاس 2 – یا سایر اشکال شلنگ فشاری – ممکن است به کاهش تعداد رگ‌های واریسی که ظاهر می‌شوند کمک کند.

خبر خوب این است که رگ های واریسی معمولاً پس از تولد نوزاد ناپدید می شوند و حدود سه یا چهار ماه پس از تولد بهبود می یابند. اگر پس از آن وریدها همچنان قابل مشاهده هستند، بیماران باید درمان بیشتر را با پزشک خود در میان بگذارند. در مرکز واریس ، ما درمان سفارشی واریس در دوران بارداری را ارائه می دهیم. این می تواند از رگ های نخی جزئی گرفته تا رگ های واریسی پا تا واریس واژن متفاوت باشد. تمام درمان ها توسط تیم بسیار آموزش دیده ما شامل جراحان عروق، دانشمندان عروق و رادیولوژیست های مداخله ای انجام می شود.

تشخیص و درمان واریکوسل

مزایا و عوارض بستن وریدهای واریسی