مقایسه نارسایی شریانی و وریدی | متخصص قلب اصفهان

بررسی و مقایسه نارسایی شریانی و وریدی

شما ممکن است در پاهای خود مقداری درد یا ناراحتی را تجربه کنید و فکر کنید در سیستم گردش خونتان مشکلی به وجود آمده است. سپس علائم خود را در گوگل سرچ می کنید. در گوگل اصطلاحاتی مانند نارسایی شریانی، نارسایی وریدی، زخم های شریانی و زخم های وریدی را می بینید و با سیلی از اطلاعات مواجه می شوید. در این مطلب از سایت دکتر مهرداد طاهریون متخصص قلب اصفهان به مقایسه نارسایی شریانی و وریدی می پردازیم.

بیماری عروقی محیطی

بیماری عروقی محیطی (PVD) نوعی فرایند یا اختلال را توصیف می کند که مربوط به وریدها یا شریان های بدن به جز شریان های مربوط به قلب و مغز می باشد. شایع ترین انواع بیماری عروقی محیطی ،بیماری شریان محیطی (PAD) و نارسایی وریدی مزمن (CVI) هستند.

نارسایی شریانی

نارسایی شریانی یا بیماری شریان محیطی (PAD) زمانی ایجاد می شود که شریان هایی که مواد مغذی و اکسیژن را به اندام ها می رسانند، با پلاک ها یا رسوبات چربی مسدود می شوند و از رسیدن مواد مغذی و اکسیژن به پوست و بافت های پاها جلوگیری می کنند. عوامل خطر معمول که به بیماری شریان محیطی منجر می شوند، عبارتند از:

• سوابق خانوادگی
  • سابقه ی بیماری یا حمله ی قلبی
  • سبک زندگی ساکن
  • سن بالای 50 سال
  • سابقه ی سیگار کشیدن
  • کلسترول بالا

نارسایی وریدی

نارسایی وریدی که به نارسایی وریدی مزمن یا بیماری رگ واریسی شناخته می شود. خون وریدی، کربن دی اکسید و مواد زائد را از بدن می گیرد و دوباره به قلب و ریه ها برمی گرداند تا پاکسازی شود. در پاها، جریان خون وریدی با استفاده از دریچه های یک طرفه برخلاف نیروی گرانش حرکت می کند و عضلات پا را منقبض می کند تا به سمت بالای پاها جریان پیدا کند.

اما زمانی که این دریچه ها دچار نقص می شوند، خون در رگ ها جمع می شود و باعث کشیده شدن آنها و در نهایت واریس می شود. آن چیزی که معمولاً به عنوان بیماری رگ واریسی به آن اشاره می شود، در واقع نارسایی وریدی مزمن (CVI) می باشد. عوامل خطر معمول که موجب بیماری رگ واریسی می شوند، عبارتند از:

• یائسگی
  • سوابق خانوادگی
  • آسیب هایی مانند تصادف، جراحی، سابقه ی لخته ی خونی (در پاها)
  • سن
  • نشستن یا ایستادن برای مدت زمان طولانی

با اینکه عوامل زیادی وجود دارد که منجر به نارسایی وریدی می شوند، رایج ترین عامل خطر، سابقه ی خانوادگی می باشد.

آشنایی با نارسایی مزمن وریدی (CVI) | بهترین متخصص واریس اصفهان

تفاوت علائم بیماری وریدی مزمن با بیماری شریان محیطی

حال که با مفهوم بیماری وریدی مزمن و بیماری شریان محیطی و همچنین عوامل خطر آنها آشنا شده اید، اجازه دهید علائم و نشانه های این دو بیماری را نیز بررسی کنیم.

علائم و نشانه های بیماری وریدی مزمن (CVI)

• درد ضربان دار
  • سنگینی
  • خارش
  • احساس سوزش در ساق یا ران پا
  • پاهای بی قرار
  • ورم پاها
  • بی حسی/گزگز در پاها
  • مشکل در ایستادن به مدت طولانی
  • اولسرها یا زخم ها
  • قهوه ای شدن پوست (اغلب در نزدیک مچ پاها)
  • گرفتگی معمولاً در شب یا غروب
  • رگ های واریسی برجسته یا رگ های عنکبوتی

علائم و نشانه های بیماری شریان محیطی (PD)

• ریزش موی پاها
  • اختلال عملکرد نعوظ
  • زخم روی انگشتان پا یا پاها
  • رشد ضعیف ناخن های پا
  • سردی انگشتان پا یا پاها
  • تغییرات پوستی مانند نازک و شکننده شدن پوست، براق شدن یا تغییر رنگ پاها به آبی مایل به قرمز
  • درد یا گرفتگی در ساق پا، ران پا یا باسن در طول فعالیت که به هنگام استراحت از بین می رود.

صفحه اینستاگرام دکتر مهرداد طاهریون متخصص قلب اصفهان

بسیاری از افراد با مشکلات شریانی بیشتر آشنا هستند و اغلب اوقات علائم بیماری وریدی که تأثیر منفی روی زندگی آنها دارند را نادیده می گیرند. در حقیقت، بیماری وریدی به قدری شایع است که در آمریکا از هر 10 مرد، 1 نفر و از هر 3 زن، 1 نفر به آن دچار هستند. اغلب اوقات ما تا حدی به علائم پیشرونده بیماری وریدی عادت می کنیم که آنها را به بالارفتن سن، کم آبی بدن، فعالیت و عوامل دیگر ربط می دهیم.

تفاوت بین زخم های شریانی و زخم های وریدی

شما ممکن است متوجه شده باشید که یکی از نشانه های نارسایی وریدی مزمن و بیماری شریان محیطی، زخم های غیرقابل بهبود یا زخم هایی ست که به آهستگی بهبود پیدا می کنند. این زخم ها، اولسر نامیده می شوند. با اینکه هردو این بیماری ها می توانند موجب تشکیل اولسر شوند، اما معمولاً براساس محل و ظاهر آنها می توانید تشخیص دهید که کدام بیماری عامل آن می باشد.

علل سیاه شدن رگ دست چپ

آشنایی با آمبولیزاسیون ورید لگن

درمان رگ های واریسی با میکرو فلبکتومی (MSA)