نکاتی برای مصرف داروی اسلونیاسین | متخصص قلب اصفهان

بررسی نکاتی برای مصرف داروی اسلونیاسین

در این مقاله سایت دکتر مهرداد طاهریون متخصص قلب اصفهان، نکاتی برای مصرف داروی اسلونیاسین را مورد بررسی قرار می دهیم. نیاسین یا اسید نیکوتینیک یک ویتامین B طبیعی است که در بسیاری از منابع طبیعی یافت می‌شود و می‌تواند به عملکرد سیستم گوارش، پوست و سیستم عصبی کمک کند. این ترکیب به‌صورت خاص در برخی از مکمل‌ها و داروها نیز به کار می‌رود که یکی از آنها داروی اسلو نیاسین نام دارد.

SLO-NIACIN حاوی نیاسین، یکی از اعضای گروه ویتامین ب کمپلکس (اسید نیکوتینیک، ویتامین B۳) و یک مکمل غذایی است. این محصول نسبت به فرم‌های دارویی معمولی، نیاسین را آهسته‌تر آزاد می‌کند. این ممکن است استفاده از آن را برای کسانی که نمی‌توانند سایر فرم‌های دارویی نیاسین (که در آنها نیاسین به‌سرعت آزاد می‌شود.) را تحمل کنند، گزینه مناسبی باشد. در واقع فرمول منحصربه‌فرد اسلو نیاسین آن را از سایر محصولات مشابه حاوی نیاسین متفاوت کرده است.

این دارو از یک سیستم رهش کنترل شده پلی ژل منحصربه‌فرد استفاده می‌کند که در سایر محصولات مکمل غذایی نیاسین موجود نیست که آزادسازی تدریجی و اندازه‌گیری شده نیاسین را تضمین می‌کند. این برای کاهش بروز گرگرفتگی که معمولاً با استفاده از نیاسین با رهش فوری همراه است، طراحی شده است. این دارو نیز در دسته داروهای کنترل‌کننده چربی خون قرار دارد و می‌تواند به درمان چربی خون، کاهش کلسترول و تری‌گلیسرید بالا به همراه یک رژیم غذایی کم‌چرب کمک کند.

نحوه مصرف داروی اسلونیاسین

مصرف قرص اسلونیاسین باید بر اساس دستور پزشک باشد. بااین‌حال معمولاً نحوه مصرف این دارو به‌صورت روزی یک بار در صبح یا عصر است. مصرف این دارو به‌صورت قرص خوراکی است و بهتر است همراه با یک وعده غذایی یا میان‌وعده کم‌چرب مصرف شود. در برخی مواقع ممکن است پزشک توصیه کند این دارو به‌صورت دو تا سه بار در روز مصرف شود. نباید قرص اسلونیاسین را با معده خالی مصرف کرد، چرا که قطعاً خطر عوارض جانبی دارو افزایش می‌یابد.

به‌هیچ عنوان همراه مصرف این دارو از الکل استفاده نکنید و غذاهایی که می‌خورید تند و بسیار گرم نباشند تا به این ترتیب ریسک گرگرفتگی ناشی از مصرف این دارو کاهش یابد. البته شاید در مواردی پزشک توصیه کند نیم ساعت قبل از خوردن این دارو یک داروی ضدالتهابی مانند ایبوپروفن را نیز مصرف کنید تا تاثیر نامطلوب آن کمتر شود. مصرف منظم دارو در یک تایم مشخص می‌تواند به اثربخشی بیشتر آن کمک کند.

بهترین زمان مصرف قرص اسلونیاسین

بهترین زمان مصرف این دارو صبح یا ظهر به همراه یک وعده غذایی کم‌چرب است. از طرفی نیز اگر برخی از داروهای دیگر کنترل‌کننده چربی را مصرف می‌کنید معمولاً باید یک فاصله زمانی ۴ تا ۶ ساعته را بین مصرف اسلونیاسین و این داروها در نظر گرفت.

موارد مصرف داروی اسلونیاسین

در درجه اول هدف مصرف قرص اسلونیاسین پیشگیری یا درمان کمبود نیاسین در بدن است. کمبود نیاسین ممکن است ناشی از برخی شرایط پزشکی (مانند سوءمصرف الکل، سندرم سوء جذب، بیماری هارتناپ)، رژیم غذایی نامناسب یا استفاده طولانی‌مدت از برخی داروها (مانند ایزونیازید) باشد.

کاربرد دیگر این دارو برای کاهش خطر حمله قلبی (نشانه های سکته قلبی چیست؟) در افرادی با میزان کلسترول بالای خون و سابقه حمله قلبی است. درصورت بالا بودن کلسترول در آزمایش خون ممکن است پزشک این دارو را تجویز کند. اسلو نیاسین را می‌توان به همراه سایر داروهای کلسترول برای کاهش سریع‌تر چربی خون بالا جمع شده در شریان‌ها استفاده کرد. در کل این دارو با کم کردن سطح چربی خون و از طرفی با کاهش فشارخون می‌تواند به‌عنوان یک درمان مکمل برای بیماری های قلبی موثر باشد.

دوز مصرفی داروی اسلونیاسین

داروی اسلو نیاسین در سه دوز اسلونیاسین ۲۵۰، اسلونیاسین ۵۰۰ و اسلونیاسین ۷۵۰ میلی گرمی موجود است. میزان دوز تجویز شده برای بیماران توسط پزشک بسته به عوامل مختلفی از جمله سن بیمار، شرایط بیماری، داشتن سابقه حساسیت به دوزهای بالای انواع مکمل‌های نیاسین و نحوه پاسخ‌دهی بیمار به درمان دارد. بااین‌حال معمولاً پزشک در شروع مصرف از تجویز دوزهای بالاتر روزی ۵۰۰ میلی گرم خودداری می‌کند و سعی می‌کند ابتدا با دوزهای پایین‌تر درمان با اسلو نیاسین را شروع کند.

قرص وارفارین | متخصص قلب اصفهان

عوارض جانبی داروی اسلونیاسین

در برخی از افراد مصرف قرص اسلونیاسین می‌تواند یک سری عوارض جانبی را نیز به دنبال داشته باشد. البته در کل این دارو به دلیل آزادسازی تدریجی نیاسین عوارض جانبی کمتری دارد. بااین‌حال علائم آلرژیک مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم و التهاب صورت، لب‌ها، زبان یا گلو از جمله عوارضی است که در برخی از افراد ممکن است دیده شود.

علاوه بر این موارد برخی از عوارض جدی‌تر است که شامل این موارد می‌شود.

  • علائم حملات قلبی
  • درد یا فشار در قفسه سینه
  • درد در فک یا شانه
  • حالت تهوع
  • تعریق

سایر عوارض جانبی که ممکن است با مصرف اسلو نیاسین بروز کند شامل:

  • قند خون بالا
  • افزایش تشنگی
  • افزایش ادرار
  • خشکی دهان
  • حساسیت و ضعف عضلانی
  • احساس سبکی سر
  • غش و بیهوشی
  • ضربان نامنظم قلب

در خصوص درد قفسه سینه و حملات احتمالی قلبی بعد از مصرف این دارو باید بسیار محتاط بود. دردی که با فشار زیاد روی قفسه سینه همراه است و همراه آن فرد حس سرگیجه و از حال رفتن دارد، جزء عوارض تهدیدکننده زندگی است و باید سریعاً در خصوص آن با پزشک مشورت کرد.

موارد احتیاط و منع مصرف داروی اسلونیاسین

کسانی که از بیماری‌های شدید کبدی رنج می‌برند یا افرادی که زخم معده یا خونریزی‌های فعال دارند نباید از اسلو نیاسین استفاده کنند.
اگر هر گونه سابقه حساسیت نسبت به نیاسین یا فراورده‌های مشابه آن وجود داشته باشد نباید این دارو را مصرف کرد.
مشکلات کلیوی، بیماری قلبی، سابقه درد در قفسه سینه، نقرس و دیابت از دیگر شرایطی است که مصرف قرص اسلو نیاسین را محدود می‌کند.
کسانی که سابقه اعتیاد به الکل دارند نباید بدون مشورت با پزشک اسلو نیاسین را مصرف کنند.
کسانی که داروی فشارخون مصرف می‌کنند یا کسانی که هنگام مصرف قرص اسلو نیاسین احساس سرگیجه و غش‌کردن دارند، باید در مصرف این دارو محتاط باشند.
دیابت شرایط دیگری است که در صورت وجود آن باید قبل از مصرف داروی اسلو نیاسین با پزشک مشورت کرد. این احتمال وجود دارد که با شروع مصرف اسلو نیاسین میزان قند خون در بیماران دیابتی بالا برود. در این صورت باید حتماً با پزشک در خصوص مصرف یا عدم مصرف اسلو نیاسین و دوز مناسب برای مصرف صحبت کرد.

مصرف اسلونیاسین در بارداری

هنوز تاثیرات کامل داروی اسلو نیاسین بر جنین تایید نشده و معلوم نیست آیا با مصرف اسلو نیاسین در دوران بارداری نوزاد هنگام تولد آسیب می‌بیند یا خیر. به همین دلیل توصیه می‌شود که در دوران بارداری از مصرف این دارو خودداری شود.

مصرف اسلونیاسین در شیردهی

شیردهی جزء شرایطی است که مصرف اسلونیاسین در آن ممنوع است. نیاسین در شیر مادر ترشح شده و تاثیر آن روی نوزاد مشخص نیست. مادران شیرده درصورتی‌که مجبور به مصرف اسلو نیاسین هستند نباید با مصرف این دارو به کودک خود شیر دهند و باید شیردهی را متوقف کنند. در این شرایط بهتر است توصیه‌های لازم در خصوص بهترین گزینه‌های موجود را از پزشک دریافت کرد.

صفحه اینستاگرام دکتر مهرداد طاهریون متخصص قلب اصفهان

تداخلات دارویی اسلونیاسین

در نظر داشته باشید که حتماً قبل از شروع مصرف اسلو نیاسین باید در خصوص تمام داروهایی که مصرف می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید. این داروها هم ممکن است عوارض جانبی را تشدید کنند و هم اثربخشی اسلو نیاسین را کاهش دهند. از جمله مواردی که مصرف آنها می‌تواند با مصرف داروی اسلو نیاسین تداخل ایجاد کند شامل موارد زیر هستند.

انواع ویتامین‌ها

  • مکمل‌های گیاهی و غذایی که حاوی نیاسین هستند.
  • سایر داروهای کاهش‌دهنده کلسترول و تری‌گلیسرید
  • داروهای فشارخون
  • آسپرین
  • مصرف الکل و دخانیات نیز ممکن است با مصرف این دارو تداخل داشته باشد.
  • این تداخل دوطرفه است و گاهی اسلونیاسین مانع جذب و اثربخشی سایر داروها خصوصاً داروهای فشارخون خواهد شد.

مکانیسم اثر اسلو نیاسین

برای درک نحوه اثر داروی اسلو نیاسین در کنترل چربی به بررسی‌های بیشتری نیاز است. بااین‌حال به نظر می‌رسد که نیاسینی که به‌تدریج از این دارو آزاد می‌شود یک لیپاز حساس به هورمون را در بافت چربی مهار می‌کند که باعث کاهش تجزیه تری گلیسیرید به اسیدهای چرب آزاد و انتقال اسیدهای چرب آزاد به کبد می‌شود.


مطالعه بیشتر 

عوارض و خطرات احتمالی قرص وارفارین

نکات مراقبتی در عارضه آنژین

کاهش خطر نارسایی قلبی با داروی کاپتوپریل

One thought on “نکاتی برای مصرف داروی اسلونیاسین”

  1. متخصص قلب و عروق من برای هر بار تجویز دارو جدید تمام داروهامو چک میکنند که تداخلات دارویی نداشته باشه کامل نحوه مصرفشو یاد میدهند و هر نکته ای داشته باشه یاداوری میکنند . کلا تجویزشون با دقت و وسواس خاصه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *